9.7.2015

Paluu arkeen

Bonjour!

Huikea 2,5 viikon reissu Ranskassa on nyt takana ja olen taas monen monta kokemusta rikkaampi. Majoituin siis Toulousen kaupunkiin, joka on Ranskan neljänneksi suurin. Kyseisessä kaupungissa asuu myös viime kesäinen houstini Edgar, joka nykyisin hyvä ystäväni, joten oli mukava nähdä myös häntä. Saavuin Toulouseen myöhään lauantai-iltana ja sunnuntaina kaupungissa vietettiin joka vuotisia musiikkifestivaaleja. Kaupunki täyttyi miljoonista ihmisistä illalla ja myös me menimme houstini kanssa ihmettelemään kaupungin menoa. Houstini lähtiessä aamuisin töihin suuntasin minä julkisilla tai toisinaan fillarilla ytimeen. Toulousessa oli helppo liikkua paikasta toiseen, mutta toisinaan bussit olivat pahasti myöhässä. Fillari maksoi viikoksi 5 € ja sillä sai ajaa aina 30 minuuttia veloituksetta. Pyöräparkkeja on kaupungissa monia ja ne löytyvät myös kartalta, joten sillä oli mukava liikkua.

Toissa viikonloppuna lähdimme ajamaan houstini kanssa Bordeauxin kaupunkiin, jossa yövyimme tämän työkaverin isossa asunnossa. Lauantaipäivä kului kävelyn ja shoppailun merkeissä, kun taas sunnuntaina suuntasimme rannalle, jonne oli n. tunnin ajomatka Bordeauxista.

Paluumatka Toulouseen kesti  n.3,5 tuntia, johtuen osittain ruuhkista ja osittain siitä, että houstini oli hitain kuski jonka kyydissä olen ikinä istunut. Toisinaan näytti siltä, että tää olis pelänny ajamista, vaikka ei sitä myöntänytkään.

Arkisin, kun houstini oli töissä suuntasin Edgarin kämpille, jonka pihalla oli ihanan iso uima-allas. Siellä mä sitten vietinkin puolet lomastani, mikä ei kyllä haitannut yhtään. Sää oli mitä parhain koko reissuni ajan ja ensimmäiset vesipisarat alkoivat tihkua vasta, kun istuin lentokoneeseen eilen aamulla.

Toisella viikolla aloin kaipaamaan uusia ihmisiä ympärilleni ja toivoin mielessäni löytäväni uuden houstin. Sellainen löytyikin sitten heti samantien, kun ryhdyin tuumasta toimeen. Uusi houstini osoittautui ihan huipputyypiks ja meillä synkkas sen kanssa heti. Uusi houstini heitti mut arkiaamuisin Edgarin kämpille ja nouti mut aina työpäiviensä jälkeen joko kämpiltä tai keskustasta, joten ei olis voinu mun loma sujua helpommin. Käytiin ekana iltana Toulousen ytimessä illallisella ja sieltä suunnattiin nokkamme maalle, jossa tällä oli kämppä.

Seuraavana viikonloppuna ajettiin autolla Narbonneen, jossa nautittiin rannalla löhöilystä ja pääsin uimaan ekaa kertaa elämässäni myös Välimereen. Vesi oli lämmintä ja mä nautin ekaa kertaa elämässäni meressä uimisesta. Illaksi ajettiin Carcassonen linnan lähettyville, jonne oltiin varattu hotellihuone. Illalla käytiin kävelemässä Carcassonen muurien juurella ja leikittiin varjoilla. Ihan loistopäivä, joka jää varmasti ikuisiksi ajoiksi mieleen, eikä seurassakaan ollut valittamista.

Eilen aamulla piti sitten jättää hyvästit Toulousen kaupungille sekä ihanalle houstilleni. Alunperin lentojeni piti kestää n. 7 h, mutta Frankfurtin kentällä selvisi, että seuraava jatkolento Helsinkiin olikin ylibookattu. Mä ilmoittauduin sitten vapaaehtoisena jäämään pois tuolta lennolta ja sain ihan mukavan rahallisen hyvityksen Lufthansalta. Tulipa sitten vietettyä kerrankin edullinen loma! Kotiuduin joskus 23 maissa eilen, joten tuli matkustettua sellaiset 14 tuntia. Tämä päivä onkin mennyt sitten levossa. Tämän kuun loppupuolella saan luultavasti tuon mukava houstini tänne Suomeen vierailulle, joten on mitä odottaa tältä kesältä.

Pysykää positiivisina, niin elämä osaa yllättää positiivisesti!